Centrum Edukacji Domowej

Zabawa jest dla dzieci pracą

" Wszystko co osiągnięte tresurą, naciskiem, przemocą, jest nietrwałe, niepewne, zawodne."

Janusz Korczak

Podstawa do działania

Centrum Edukacji Domowej (w skrócie CED) to bezpieczna przestrzeń dla rozwoju dzieci w wieku 9– 14 lat. Zapraszamy do niej dzieci, które z różnych przyczyn nie chodzą do publicznej szkoły np. nie pozwalają im na to warunki zdrowotne, lubią uczyć się same, potrzebują innego rytmu pracy itp. Rodzice zapisują wówczas dziecko do dowolnej placówki publicznej , składają wniosek do dyrektora o zezwolenie na edukację domową, a dziecko realizuje obowiązek nauki na terenie naszego CED.

Wnioski o zezwolenie na edukację domową można otrzymać w szkole, do której zapisane jest dziecko. Nie ma jednego wzoru wniosku. Jeżeli szkoła nie posiada swoich druków można wykorzystać wzór poniżej.

Wzór – Wniosek o zezwolenie na edukację domową

Do wniosku należy dołączyć samodzielnie napisane oświadczenie i zobowiązanie. W oświadczeniu Rodzice deklarują, że zapewnią dziecku warunki do realizacji podstawy programowej, a w zobowiązaniu, że dziecko będzie przystępowało do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.

Wzór – Oświadczenie

Wzór – Zobowiązanie

Informacje dodatkowe dostępne są również na stronie www.gov.pl/web/uzyskaj-zgode-na-edukacje-domowa

Od dnia 29 kwietnia 2020 r., do wydania decyzji w sprawie spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą (tzw. nauczania domowego), nie jest wymagana opinia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dyrektor przedszkola lub szkoły, do której uczęszcza dziecko wydaje zezwolenie w tej sprawie na wniosek rodziców (przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego).

Zgodnie z art. 37 ustawy – Prawo oświatowe obowiązek szkolny/nauki może być realizowany poza szkołą, w ramach tzw. edukacji domowej. Na wniosek rodziców dyrektor szkoły podstawowej, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie obowiązku szkolnego/nauki poza szkołą. Zezwolenie, o którym mowa, może być wydane przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego.

Ważne dla nas

"Nie ma dzieci, są ludzie "

Janusz Korczak

Dziecko w centrum,
czyli opiekunowie podążają za potrzebami dziecka. Szczęśliwe, spełnione życie, także dziecka, jest możliwe tylko wtedy, kiedy realizuje ono swoje cele, marzenia i potrzeby, a nie cudze. Ideą pracy z dzieckiem w Centrum Edukacji Domowej jest więc poznać jego zainteresowania, marzenia, mocne strony i na nich budować wiedzę, poczucie wartości, motywację wewnętrzną do działania. Dzieci nie trzeba zachęcać do pracy i nauki, jeśli realizują to co naprawdę jest dla nich ważne. Wszystkie działania dziecięce wspierane będą relacjami opartymi na szacunku, życzliwości i akceptacji . Budują one w dzieciach tzw. siłę psychologiczną, która pozwala im lepiej radzić sobie z niepowodzeniami i stresem. Neurobiolodzy podkreślają , że to właśnie dobre relacje są fundamentem efektywnej nauki.

Zabawa i odpoczynek,
obecnie wielu pedagogów, psychologów i neurobiologów podkreśla znaczenie zabawy w rozwoju dziecka, jak np. neurobiolog Lise Eliot, która uważa, że zabawa jest dla dzieci pracą. W jej trakcie dzieci trenują, zdobywają doświadczenie, napotykają na wyzwania, które pozwalają im dojrzewać, rozwijać się i wreszcie przygotowują się do życia w społeczeństwie. Zabawa to nie czas stracony, ale moment kiedy dzieci intuicyjnie odkrywają reguły rządzące światem.

Kontakt z przyrodą,
w wyniku licznych badań dzieci i wniosków na ich podstawie wyciągniętych powstał termin „zespół deficytu natury” . Okazuje się, że inaczej rozwijają się dzieci, które spędzają dużo czasu w kontakcie z naturą. Lepiej rozwijają się fizycznie i intelektualnie. Są sprawne fizycznie, mają dobrą koordynację ruchową, lepiej się koncentrują, są spokojniejsze, empatyczne i samodzielne. Ich rówieśnicy przebywający dużo w pomieszczeniach zamkniętych mają problemy z przyswajaniem wiedzy, są zestresowane i konfliktowe.

Dzieci,
które dorastają w miejscu poza schematem w atmosferze szacunku, wspólnoty, otoczone przyrodą  same w przyszłości będą umiały świadomie zmieniać swój świat na lepsze. 

Oferujemy

"Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało."

Janusz Korczak

  • Pracę w małych zróżnicowanych wiekowo grupach max 12 osób.
  • Realizację podstawy programowej ( edukacja polonistyczna, matematyczna, społeczna, przyrodnicza, plastyczna, techniczna, zdrowotna, językowa – jako obowiązkowy język angielski, niemiecki i od roku szkolnego 2023/2024 podstawowy hiszpański )bez nacisku na ocenianie i sprawdzanie, w atmosferze akceptacji błędu z akcentem na mocne strony dziecka. Wartości nadrzędne do pracy z dzieckiem to jego samodzielność, odpowiedzialność i umiejętność współpracy.
  • Całość nauki w centrum bez zadawania prac domowych i zabierania dzieciom odpoczynku po ich pracy.
  • Otoczenie sprzyjające skupieniu, czyli przestronne sale bez zbędnych ozdób, spokój i częste zajęcia w terenie.
  • Zajęcia manualne z dowolnymi materiałami rozwijające motorykę dziecka.
  • Zajęcia dodatkowe – warsztaty plastyczne, przyrodnicze, gimnastyka korekcyjna, zajęcia praktyczno-techniczne, spotkania podróżnicze i robotyka. Inne w zależności od zainteresowań dziecka i po konsultacji z Rodzicami.

Plan Dnia

" Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy."​

Janusz Korczak

Centrum Edukacji Domowej zaprasza dzieci od godz.7.30  do godz.15.00. Podczas pobytu w CED dzień podzielony jest na różne aktywności, podczas których dzieci bawią się, uczą, spędzają wspólnie czas i maksymalnie często w zależności od pogody przebywają na zewnątrz. Bliskość terenów zielonych sprzyja wyprawom w nieznane  i nauce w kontakcie z naturą. Zajęcia główne rozpoczynają się od godz.8.30 i trwają do 14.00 – 15.00 . Przed i po zajęciach pozostawiamy czas na wspólną zabawę, odpoczynek i zajęcia dodatkowe.

7.30 – 8.30 czas wspólny – rozmowy, jeszcze może być kocyk i odpoczynek jeśli trzeba

8.30 – 14.00 czas pracy dziecka, realizacja podstawy programowej w sali lub w terenie w postaci bloków 60 minutowych, między nimi przerwy 15 minutowe, obiad

ok. 13.00 – 13.30 obiad, 

14.00 – 15.00 zajęcia dodatkowe, czas na gry, integrację

przed zakończeniem zajęć wszyscy uczniowie wspólnie z edukatorami sprzątają używane pomieszczenia zgodnie z rozpiską dyżurów

Opiekunowie dzieci

"Zjawisko tak częste: dziecko zawiniło, stłukło szybę. Powinno mieć poczucie winy. Gdy czynimy słuszne wymówki , rzadziej spotykamy skruchę niż bunt, gniew w zmarszczonych brwiach, spojrzeniach spode łba rzucanych. Dziecko chce, by wychowawca właśnie wtedy okazał mu życzliwość, gdy winne, gdy złe, gdy je spotkało nieszczęście."

Janusz Korczak

Elwira Cisowska-Kozak

nauczyciel matematyki, biologii,przyrody, geografii

Danuta Dziuba

specjalista terapeuta-zajęcia integracyjne

Danuta Rembielak

nauczyciel języka niemieckiego

Katarzyna Owsianna

instruktor zajęć artystycznych

Hanna Filipowska

nauczyciel chemii

Bartosz Kolaszyński

nauczyciel języka angielskiego, fizyki, Robotyka, zajęcia techniczne

Dlaczego uczę? Zawsze chciałem uczyć. Kończąc studia myślałem, że będę to robił od razu (plan A), a czekający etat w Liceum Ogólnokształcącym w rodzinnym mieście stwarzał duże szanse na możliwość realizacji tego celu.

 Jako świeżo upieczony magister fizyki pełen byłem zapału podzielenia się zdobytą wiedzą o otaczającym świecie i zarazić młodzież swoim entuzjazmem do odkrywania go. Nieoczekiwana możliwość wyjazdu za granicę (plan B) była zbyt kusząca, żeby z niej nie skorzystać – szczególnie, że dawała szansę zrealizowania młodzieńczych marzeń.

 Dzisiaj wiem, że moja ciekawość świata nigdy nie zostanie zaspokojona, tak jak i pragnienie dzielenia się nią z innymi . Entuzjazm młodości wyposażony w dojrzałość dwóch dekad doświadczeń nie tylko przybrał na wadze, ale wzbogacony o nowy wymiar pokazał, jakie jest to ważne. Poznany do głębi język, poprzednio uważany za obcy, stał się nowym narzędziem odkrywczym i tym bardziej wzmocnił potrzebę przekazu wiedzy innym.

 Kolejna dekada to realizacja planu A. Najpierw założenie własnej szkoły językowej, a potem etat nauczyciela (najpierw angielski a potem fizyka) w szkole średniej. Doświadczenia zdobyte w sektorze edukacji publicznej oraz poznane metody edukacji nowoczesnej  (Unschooling, Montessori, Knowledge-Based Learning , etc.)  utwierdziły mnie w potrzebie gruntownych zmian nie tylko w systemie szkolnictwa lecz przede wszystkim w samym podejściu do edukacji przez państwo, rodziców i uczniów.

  Dzisiaj takie możliwości się rodzą i stwarzają wszystkim zainteresowanym rodzicom, dzieciom i pedagogom szansę na edukację przyszłości na miarę 21-go wieku.

 

 

Adam Baranowski

instruktor gimnastyki korekcyjnej

Maciej Janicki

nauczyciel informatyki


Mikołaj Zgoła

nauczyciel historii, języka polskiego i języka hiszpańskiego

Lokalizacja

Fundacja Bez Dzwonka

ul. Mickiewicza 21 

63-100 Śrem
Tel. 72 22 21 272

Adres email: fundacja@fundacjabezdzwonka.pl

Centrum Edukacji Domowej 

ul. Tatarkiewicza 8  

63-100 Śrem
Tel. 506 77 45 56

Adres email: fundacja@fundacjabezdzwonka.pl

Zasady rekrutacji

  1. Rekrutacja do Centrum Edukacji Domowej CED odbywa się w ciągu całego roku szkolnego.
  2. Przed przystąpieniem do zapisów dziecka proszę o zapoznanie się z zakładką Podstawa do działania i pismami, które należy złożyć do dyrekcji dowolnej szkoły z prośbą o edukację domową. 
  3. Istnieje możliwość zapisu dziecka do Publicznej Szkoły Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Śremie lub Szkoły Demokratycznej Gromada w Dymaczewie Starym wspierających działania Centrum Edukacji Domowej. Wówczas dokumentację wypełnioną przez rodziców dostarcza do w/w szkoły pracownik CED.
  4. Przy zapisach działa zasada pierwszeństwa. Decydujące jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego dziecka znajdującego się w zakładce Centrum Edukacji Domowej lub kontakt osobisty w Fundacji, podpisanie umowy o nauczanie.
  5. Opłata za realizację podstawy programowej w roku szkolnym 2023/2024 wynosi 1000 zł miesięcznie, czyli za zajęcia od godz. 7.30- 14.00.  Czesne dla drugiego i kolejnego dziecka z rodzeństwa wynosi 950 zł.
  6. Czesne pokrywa koszt wszystkich zajęć realizujących podstawę programową, czyli zajęć z j.polskiego, matematyki, przyrody, biologii, geografii, chemii, fizyki, historii, WOSu, EDB,  informatyki, języków obcych – język angielski, niemiecki, hiszpański, zajęć integracyjnych. Czesne nie pokrywa kosztu zajęć dodatkowych- zajęć artystycznych i gimnastyki korekcyjnej.
  7. Przy rekrutacji wymagana jest jednorazowa wpłata wpisowego na rzecz działalności Fundacji 1500zł od dziecka. Przy zapisach kolejnego dziecka z rodzeństwa wpisowe wynosi 1400zł. 
  8. Wpłaty przez szybki przelew można dokonać poprzez zakładkę Wsparcie dla fundacji.
  9. Istnieje możliwość zamawiania obiadów przez aplikację Publicznej Szkoły Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Śremie z dowozem do CED. 

Zgłoszenia do Centrum Edukacji Domowej

Zapoznałem się z Zasadami rekrutacji widocznymi powyżej formularza zgłoszeniowego.